Informacije
Institucija zadužena za ažuriranje sadržaja: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
-
esDnevnik (skraćenica od „elektronski sistem dnevnik“) je softversko rešenje za vođenje pedagoške evidencije (ocene, izostanci, vaspitno-disciplinske mere, pohvale, nagrade, itd.) i dokumentacije o učeniku od stane ustanove. esDnevnik je zamenio papirni dnevniktako da se dokumentacija sada vodi u elektronskom obliku.
EsDnevnik omogućava objektivnije i efikasnije vođenje evidencije o obrazovno-vaspitnom radu učenika. esDnevnik skraćuje nastavnicima vreme administracije, nastavnik vidi samo ocene za svoj predmet i ne može da upiše nekoliko ocena odjednom. Sistem obezbeđuje da se poštuje zakonsko ograničenje da učenik ne može da bude pitan iz više oddva predmeta dnevno.
Korišćenje esDnevnika uticalo je na smanjenje broja žalbi na ocene kao i na broj izostanaka jer sistem šalje alarm razrednom starešini, roditelju i školi kada se učenik približi određenom broju izostanaka. Roditeljima ili drugim zakonskim zastupnicima učenika esDnevnik omogućava individualniuvid u evidencije o učeniku.
Poslednja izmena: 2.2.2020.
-
Da, mogu putem interneta da vide samo ocene svog deteta. Svim roditeljima ili drugim zakonskim zastupnicima učenika u školama koje vode evidencije kroz esDnevnik omogućen je pristup portalu Moj esDnevnik, a naloge za pristup portalu izdaju škole.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Prijemni ispit organizuju umetničke škole i gimnazije koje imaju odeljenja učenika sa posebnim sposobnostima iz različitih oblasti (računarstvo i informatika, matematika, fizika, hemija, biologija, strani jezici, klasični jezici i sl.) ili ostvaruju deo nastave na stranom jeziku. Termin polaganja prijemnih ispita utvrđuje Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Prijemni ispit se ne polaže za upis u sportske gimnazije, već se prilaže potrebna dokumentacija.
Više informacija na:
http://www.upis.mpn.gov.rs/Cir/Dokumenta
http://www.upis.mpn.gov.rs/Cir/Pravilnici
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Većina osnovnih škola nudi učenicima učešće u programu profesionalne orjentacije. Za konkretne informacije obratite se školskom psihologu ili pedagogu. Na raspolaganju je i Vodič za izbor zanimanja.
Poslednja izmena: 2.2.2020.
-
Baza državnih srednjih škola je dostupna na veb prezentacijiMinistarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Roditelji ili staratelji dece koja su se školovala u inostranstvu moraju da podnesu molbuAgenciji za kvalifikacije Republike Srbije za priznavanje školskih isprava koje svedoče o obrazovanju deteta. Dok traje proces priznavanja prethodno stečenog stepena obrazovanja, učenik može biti uslovno upisan u odgovarajući razred osnovne ili srednje škole, odnosno odgovarajuću godinu studija. Odluku o uslovnom upisu donosi direktor škole koju dete želi da pohađa.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Nije potrebno da ponovo polažete završni ispit.
Ako želite da započnete školovanje u novoj srednjoj školi od prvog razreda, neophodno je da se prijavite u najbližu osnovnu školu kako biste bili evidentirani, dobili šifru i učestvovali u raspodeli za upis u srednju školu naredne školske godine.
Ukoliko želite da nastavite školovanje u nekoj drugoj srednjoj školi, potrebno je da se obratite direktoru škole u kojoj želite da nastavite školovanje. Nakon dobijanja saglasnosti verovatno će biti potrebno da položite određeni broj dodatnih ispita.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Spisak verifikovanih privatnih srednjih škola moguće je preuzeti na veb prezentacijiMinistarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Poslednja izmena: 2.2.2020.
-
Informaciju o srednjoj školi u koju ste raspoređeni možete proveriti nakon raspodele (datum možete pogledati u Kalendaru upisa). Potrebno je da unesete šifru koja Vam je dodeljena kako biste videli u koju školu ste raspoređeni.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Potrebno je priložiti uverenje o završenom osnovnom obrazovanju i uverenje o obavljenom zdravstvenom pregledu.
Poslednja izmena: 2.2.2020.
-
Da bi učenik stekao osnovno obrazovanje i dobio Uverenje o završenoj osnovnoj školi, mora da završi svih 8 razreda sa pozitivnim uspehom i da položi završni ispit.
Prijemni ispit za upis u srednju školu polažu samo učenici koji žele da se upišu u umetničke škole, specijalizovane gimnazije i gimnazije koje imaju odeljenja učenika sa posebnim sposobnostima iz različitih oblasti ili ostvaruju deo nastave na stranom jeziku. Prijemni ispit ne oslobađa učenike polaganja završnog ispita.
Poslednja izmena: 2.2.2020.
-
Prijemni ispit polažu samo učenici koji žele da se upišu u umetničke škole, specijalizovane gimnazije (matematička, filološka) i gimnazije koje imaju odeljenja učenika sa posebnim sposobnostima iz različitih oblasti ili ostvaruju deo nastave na stranom jeziku. Prijemni ispit ne oslobađa učenike od završnog ispita.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Dokument koji ste izgubili morate oglasiti nevažećim uSlužbenom glasniku Republike Srbije, a ostale informacije dobićete u pravnoj službi Vaše škole.
Poslednja izmena: 2.2.2020.
-
Učenici, pripadnici romske nacionalne manjine, upisuju se u školu pod povoljnijim uslovima radi postizanja pune ravnopravnosti u sticanju obrazovanja. Oni polažu završni ispit u skladu sa podzakonskim aktom koji uređuje završni ispit.
Broj bodova koji učenici ostvare na osnovu uspeha iz škole i na osnovu završnog ispita, uvećava se za 30% od broja bodova koji im nedostaje do 100 bodova. Isto važi i za učenike koji žive u porodici koja je korisnik novčane socijalne pomoći, ali se broj bodova uvećava za 35% .
Učenici koji ostvaruju pravo na afirmativne mere, raspodeljuju se u škole na osnovu opredeljenja i broja bodova, zajedno sa ostalim učenicima.
Kandidati sa smetnjama u razvoju i invaliditetom upisuju se u školu posle obavljenog završnog ispita, u skladu sa svojim motoričkim i čulnim mogućnostima, odnosno uslovima koje zahteva određena vrsta invaliditeta.
Kandidat koji je završio osnovnu školu za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju, a želi da se upiše u redovnu srednju školu, posle obavljenog završnog ispita javlja se okružnoj komisiji. Okružna komisija izdaje uput za upis kandidata u odgovarajuću srednju školu, odnosno obrazovni profil.
Kandidat sa smetnjama u razvoju i invaliditetom upisuje se u školu posle obavljenog završnog ispita u posebnoj proceduri i na osnovu uputa okružne komisije, kao mere za postizanje pune ravnopravnosti u ostvarivanju prava na obrazovanje. Stručni tim za inkluzivno obrazovanje škole, u saradnji sa učenikom i njegovim roditeljima ili drugim zakonskim zastupnicima, predlaže najmanje tri obrazovna profila/zanimanja koja su u skladu sa željama učenika i stepenom njegove funkcionalnosti.
Škola dostavlja listu želja i prateću dokumetaciju o učeniku (individualni obrazovni plan, mišljenje interresorne komisije, i/ili druga relevantna dokumenta) okružnoj komisiji, u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.
Učenici koji su osnovno obrazovanje i vaspitanje završili po individualnom obrazovnom planu u redovnim osnovnim školama mogu da nastave školovanje u srednjim školama za učenike sa smetnjama u razvoju, uz saglasnost roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika. Neophodno je da ovi učenici imaju mišljenje interresorne komisije.
Poslednja izmena 2.2.2020.
-
IOP je poseban akt ustanove kojim se planira dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju deteta, učenika, odnosno odraslog ako mere individualizacije nisu dovele do ostvarivanja dobrobiti deteta, odnosno ostvarivanja ishoda obrazovanja i vaspitanja ili do zadovoljavanja obrazovnih potreba učenika sa izuzetnim sposobnostima.
Predlog za utvrđivanje prava na IOP direktoru ustanove podnosi tim za inkluzivno obrazovanje, na osnovu procene koju daje vaspitač, nastavnik, stručni saradnik ili roditelj, nakon što su prethodno primenjivane, evidentirane i vrednovane mere individualizacije.
Personalizovani program nastave i učenja donosi se za oblast u okviru nastavnog predmeta, jedan nastavni predmet, grupu nastavnih predmeta ili sve nastavne predmete za razred koji učenik, odnosno odrasli pohađa, kao i za vannastavne aktivnosti.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
IOP se izrađuje prema obrazovnim potrebama deteta, učenika, odnosno odraslog.
IOP1 - prilagođeni program nastave i učenja u kome se planira cilj pružanja podrške, prilagođavanje i obogaćivanje prostora i uslova u kojima se uči, prilagođavanje metoda rada, udžbenika i nastavnih sredstava.
IOP2 - izmenjeni program nastave i učenja u kojem se planira i prilagođavanje ishoda obrazovanja i vaspitanja i prilagođavanje sadržaja za jedan, više ili za sve predmete.
IOP3 - proširen i produbljen program nastave i učenja koji se primenjuje za učenike sa izuzetnim sposobnostima.
IOP izrađuje Tim na koji saglasnost daje roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik.
Predškolska ustanova donosi IOP1, a osnovna i srednja škola IOP1, IOP2 i IOP3.
Donošenju IOP2 prethodi donošenje, primena i vrednovanje IOP1, saglasnost roditelja za prelazak na IOP2 uz obavezno pribavljanje mišljenja interresorne komisije za procenu potreba za dodatnom obrazovnom, zdravstvenom i socijalnom podrškom.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Pravo na IOP ima dete, učenik i odrasli kome je potrebna dodatna podrška zbog teškoća u pristupanju, uključivanju i učestvovanju u obrazovanju i vaspitanju, ako te teškoće utiču na njegovu dobrobit, odnosno ostvarivanje ishoda obrazovanja i vaspitanja ili predstavljaju rizik od ranog napuštanja školovanja.
Pravo na IOP ima dete, učenik ili odrasli koji ima teškoće u učenju, smetnje u razvoju ili invaliditet ili živi u socijalno nestimulativnoj sredini.
Pravo na prilagođen način obrazovanja po IOP-u u smislu proširivanja i produbljivanja sadržaja učenja ima i učenik sa izuzetnim sposobnostima koji stiče osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Ustanova pismenim putem obaveštava roditelja da je podnet predlog za utvrđivanje prava na IOP.
Roditelj svojim potpisom potvrđuje da je upoznat sa podnetim predlogom za utvrđivanje prava na IOP, razlozima za njegovo podnošenje i da je saglasan da se pristupi izradi IOP-a.
Ukoliko roditelj neopravdano odbije učešće u izradi ili davanju saglasnosti na IOP, ustanova je dužna da o tome obavesti nadležnu ustanovu socijalne zaštite u cilju zaštite najboljeg interesa deteta, odnosno učenika.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Učenička zadruga je samostalno pravno lice koje osniva škola. To je jedan od vidova učenja preduzetništva koji se realizuje kao vannastavna školska aktivnost. Zadruga na dobrovoljnoj osnovi okuplja učenike, nastavnike i roditelje sa ciljem da razvijaju potencijali i radne navike učenika, razvija preduzetnička kompetencija i jača motivacija za proizvodnim i radnim procesom.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Prijavljujete se učeničkom domu u kojem želite da stanujete. Konkurs za smeštaj i ishranu u učeničkom domu objavljuje se na veb prezentacijiMinistarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u okviru sekcije „Aktuelno“. Konkurs se objavljuje krajem maja meseca svake godine, a prijavljivanje na konkurs se vrši u prvoj polovini jula.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Učeničke stipendije namenjene su učenicima srednjih škola sa odličnim uspehom (od 4,50 do 5,00).
Prijavu za učeničku stipendiju sa potrebnom konkursnom dokumentacijom predajete srednjoj školi u kojoj ste upisani. Spisak potrebne dokumentacije nalazi se na veb prezentaciji Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u okviru sekcije „Aktuelno“. Rok za prijavljivanje je od 1. do 30. septembra.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Učenički krediti namenjeni su učenicima srednjih škola u trogodišnjem trajanju koji se školuju za tzv. deficitarna zanimanja i poseduju zaključen ugovor o budućem zaposlenju sa privrednom organizacijom.
Prijavu za učenički kredit sa potrebnom konkursnom dokumentacijom predajete srednjoj školi u koju ste upisani. Spisak potrebne dokumentacije nalazi se na veb prezentaciji
Poslednja izmena: 2.2.2020.
-
Pravo na stipendiju za izuzetno nadarene učenike ima učenik počev od drugog razreda srednje škole koji stalno postiže odličan opšti uspeh i koji osvoji jedno od prva tri mesta na međunarodnim i republičkim takmičenjima koja se nalaze u kalendaru takmičenja učenika srednjih škola.
Obrazac prijave na Konkurs, kao i informacije o neophodnoj dokumentaciji, mogu se pronaći na veb prezentaciji Ministarstva prosvete, nauke itehnološkog razvoja, a prijave se podnose od 1. oktobra. do 31. oktobra.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Dualno obrazovanje podrazumeva da učenik deo nastave pohađa u školi, a deo kod poslodavca. Učenik i njegovi roditelji sklapaju ugovor sa kompanijom u kojoj se obavlja deo nastave koji podrazumeva učenje kroz rad kod poslodavca. Kompanije je u obavezi da ispune niz preduslova, osiguraju bezbednost i zdravlje učenika i isplaćuju određenu novčanu nadoknadu učenicima.
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Listu kompanija koje učestvuju u dualnom obrazovanju možete pogledati na internet adresi https://dualnoobrazovanje.rs/registri/
Poslednja izmena: 13.01.2020.
-
Ako imate manje od 17 godina, možeteupisati u srednju školu kao redovan učenik.
Ako imate 17 i više godina, srednju školu možete pohađati na dva načina:
· u statusu vanrednog učenika u bilo kojoj srednjoj školi, nakon čega dobijate svedočanstvo o stečenoj odgovarajućoj stručnoj spremi, a školovanje je besplatno ukoliko stičete prvo zanimanje.
Poslednja izmena: 2.2.2020.
-
Pod nasiljem i zlostavljanjem podrazumeva se svaki oblik jednaput učinjenog, odnosno ponavljanog verbalnog ili neverbalnog ponašanja koje ima za posledicu stvarno ili potencijalno ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva ličnosti deteta i učenika. Nasilje može da se javi od strane deteta ili učenika prema drugom detetu ili učeniku i u tim situacijama govorimo o vršnjačom nasilju. Vršnjačko nasilje može da se javi kao fizičko, emocionalno, socijalno, seksualno i elektronsko.
Poslednja izmena 13.01.2020.
-
Ukoliko me druga deca ili učenici (individualno ili u grupi) vređaju, fizički povređuju ili pokušavaju fizički da povrede, uništavaju moje stvari, ismevaju, isključuju iz grupe, dodiruju na način koji mi smeta, snimaju bez mog pristanka i dele snimljeni materijal, prete mi, udružuju se protiv mene potrebno je da potražim pomoć jer sam izložen/a vršnjačkom nasilju.
Poslednja izmena 13.01.2020.
-
Nasilje činiš svaki put kada drugu decu/učenike vređaš, ismevaš, pretiš im, zastrašuješ ih, fizički povređuješ ili svojim ponašanjem možeš fizički da povrediš, uništavaš njihove stvari, uznemiravaš porukama, isključuješ iz grupe i učestvuješ sa drugima u njihovom isključivanju, snimaš bez njihove dozvole ili deliš materijale koji služe da ih ismeješ ili emocionalno povrediš. Važno je da znaš razliku između igre i nasilja. Bilo koja igra bez obzira na pristanak onih koji učestvuju koja uključuje guranje, udaranje, ismevanje, prikazivanje agresije i nasilja nije igra i može imati ozbiljne posledice. Ukoliko vidiš da neko trpi nasilje važno je da reaguješ, da potražiš pomoć odraslih.
Poslednja izmena 13.01.2020.
-
U školi uvek možeš da se obratiš odeljenskom starešini, psihologu ili pedagogu, timu za zaštitu učenika od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, direktoru škole, nastavnicima, dežurnom nastavniku. Važno je da obavestiš i svoje roditelje kako bi u saradnji sa školom pomogli da se osećaš sigurno i bezbedno.
Poslednja izmena 13.01.2020.
-
Jedinstveni obrazovni broj (JOB) predstavlja jedinstvenu oznaku koja se sastoji od 16 karaktera i koja se dodeljuje detetu, učeniku, odraslom i studentu prilikom prvog upisa u ustanovu (predškolska ustanova, osnovna i srednja škola, visokoškolska ustanova) u Republici Srbiji. To znači da dete već prilikom upisa u predškolsku ustanovu dobija JOB koji će ga pratiti tokom celokupnog školovanjakroz sve nivoe formalnog obrazovanja i vaspitanja i visokog obrazovanja u Republici Srbiji. JOB se dodeljuje u cilju zaštite podataka o ličnosti u procesu vođenja pedagoške evidencije i dokumentacije u elektronskom obliku. JOB predstavlja ključ za povezivanje svih podataka o detetu, učeniku, odraslom i studentu u Jedinstvenom informacionom sistemu prosvete.
Zahtev za dodeljivanje JOB može podneti isključivo ustanova.
Poslednja izmena 13.01.2020.
-
Jedinstveni informacioni sistem prosvete (JISP) je sistem u kome se vode evidencije o svim učenicima .Država na taj načinima potpuni pregled obrazovnog sistema i celokupnog toka obrazovanja učenika, od momenta upisa u predškolsku ustanovu do trenutka završetka srednje škole ili fakulteta, odnosno dobijanja zaposlenja. JISP omogućava tačan pregled broja učenika, informaciju o školama koje pohađaju, u koje škole se upisuju nakon osnovnih škola - da li u gimnazije, srednje tehničke škole, šta rade nakon toga, da li upisuju fakultete ili idu na tržište rada, koliko brzoi gdese zapošljavaju i za koju prosečnu platu.
JISP će omogućiti uvid u proces i kvalitet obrazovanja u okviru samog obrazovnog sistema, kao što je uspeh koji učenici pojedinačnih škola postižu, da li nastavljaju školovanje i u kojim oblastima, za kakvo obrazovanja i koje struke se dalje opredeljuju i slično. Taj sistem će biti povezan i sa tržištem rada, odnosno, biće dostupni podaci koji će pomoći mladim ljudima da znaju koliko brzo mogu da očekuju da će naći posao za svaki srednjoškolski profil i fakultetski program, kolika je prosečna dužina traženja posla, kao i sa kojom prosečnom platom se zapošljavaju osobe koje su završile određene škole/fakultete.
Ovi podaci i pokazatelji pomoći će da se modernizuje upravljanje i donošenje odluka u vezi sa sistemom obrazovanja na osnovu preciznih pokazatelja u cilju obezbeđivanja kvalitetnog i efikasnog sistema obrazovanja i vaspitanja, a deci i mladima će omogućiti da svoju budućnost, obrazovanje i izbor profesije biraju takođe na osnovu jasnih informacija o tome šta mogu da očekuju nakon završetka određenog programa. Takođe, na osnovu ovih informacija, racionalizaciju finansiranja i smanjenja administrativnog opterećenja svih zaposlenih u sistemu obrazovanja i vaspitanja.
Poslednja izmena 2.2.2020.